Suomen Kirjainstituutti & Pukstaavi: LUKUINTOA PELAAMALLA – Digitaalinen pakopeli pirkanmaalaisista kirjailijoista ja kuvittajista 

Hahmot hukassa! -pakopelin aloitusnäyttö, jossa kirjailijoita pirkanmaalaisessa maisemassa.

Hankkeessa luodaan digitaalinen pakopeli, joka ammentaa sisältönsä pirkanmaalaisista kirjailijoista ja kuvittajista, heidän työstään ja teoksistaan sekä taitelijoiden kotipaikkakunnista. Digitaalinen peli yhdistää uudenlaisella tavalla kirjallisuusaiheisen verkkonäyttelyn sekä pakopelimäiset pulmat toisiinsa.


Peli on julkaistu loppuvuodesta 2022: tiedote ja linkki peliin (3.1.2024)

Toteutettava digitaalinen peli on kaikille avoin ja maksuttomasti käytössä. Hankkeen päätavoitteena on lisätä lasten ja nuorten lukuintoa elämyksellisellä ja osallistavalla tavalla, sekä tehdä pirkanmaalaisten kirjailijoiden ja kuvittajien työtä tunnetummaksi.  
 
Pelin avulla edistetään kirjallisuuden tuntemusta, vahvistetaan ymmärrystä kirjan kulttuurihistoriasta ja yhteiskunnallisesta merkityksestä, parannetaan kirjakulttuurin saavutettavuutta sekä kehitetään matkailu- ja kulttuurialaa.  

Hanke on osa Suomen Kirjainstituutin ja Suomalaisen kirjan museo Pukstaavin suunnitelmallista tavoitetta hyödyntää pelaamista kirjallisuuskasvatuksessa. Kokemukset ovat jo osoittaneet, että pakopelit ovat innostava ja vuorovaikutuksellinen tapa oppia uutta.
 
Suomen Kirjainstituutti ja Pukstaavi ovat toteuttaneet jo aiemmin erilaisia kirjallisuusaiheisia pakopelejä eri-ikäisille yleisöille. Keväällä 2019 avattiin Suomalaisen kirjan museo Pukstaavissa ensimmäisen Pako museosta -näyttely, joka esitteli kotimaista rikoskirjallisuutta pakohuonepelin keinoin.

Keväällä 2021 avautui uusi Pako museosta II – Kadonnut mestariteos -pakohuonepeli, jonka teemana on kirjailijan ammatti ja kirjaan liittyvä luomisprosessi. Suomen Kirjainstituutti on puolestaan toteuttanut yhteistyössä opettajien kanssa ala- ja yläkoululaisille suunnattuja liikuteltavia pakopelejä, joiden tavoitteena on lukemaan innostaminen.   

Hankkeen yhteistyökumppaneiden kartoitus tapahtuu syksyllä 2022 ja pelihanke käynnistyy 2023. 

Pukstaavi | Suomalaisen kirjan museo Sastamalassa

Kuva: Anna Helminen